Den 3 okt 2013 kom nya kostråd från Nordiska Näringsrekommendationerna (NNR5, NNR 2012). Nu fokuserar man än mer på kvalitén av kosten, att du ska inta en kost som är näringsrik och att du genom kosten ska få i dig alla näringsämnen som kroppen behöver. Kosttillskott ska generellt inte behövas, förutom för vissa riskgrupper och vid vissa livssituationer, exempelvis för äldre, små barn och vid sjukdomar exempelvis infektioner. Helheten i kosten, dina egna kostmönster framhålls än mer.

-“Kosttillskott skall generellt inte behövas”, det låter ju som att det inte är helt säkert, mao! (min kommentar)

NNR har tämjt på gränserna från var du hämtar din energi, innebär bl.a. att du ska inta bättre kolhydrater och fetter före kvantiteten av dessa näringsämnen som tidigare var fallet. Att inta långsamma kolhydrater fullkorn, inklusive fibrer före raffinerade snabba kolhydrater, vitt bröd och sockerrika produkter. Nyttiga enkelomättade fetter som finns i olivolja och rapsolja före mättat fett, därtill inta mer enkelomättade fetter än fleromättade fetter. Du bör även överlag inta mer grönsaker, baljväxter, frukt och bär, nötter och frön, fisk och skaldjur. Undvika så kallad skräpmat, som kan vara energirik men näringsfattig, full av socker och tomma kalorier. Dra ner på salt, läsk och alkohol. Därtill dra ner på rött och bearbetat kött som innehåller mycket mättat fett till förmån för kött som innehåller mindre fett.

Fysisk träning, fysiskt aktivitet rekommenderas, 2,5 tim/vecka intensiv träning eller 5 tim/vecka lågintensiv träning rekommenderas, eller en kombination av båda.

Sammantaget ska kosten SLV rekommenderar med fysiskt träning motverka sjukdomar, bl.a. det metabola syndromet, hjärt- och kärlsjukdomar, högt LDL-kolesterol, diabetes typ 2, övervikt och cancer m.fl.

NNR 2012 anser man har vetenskaplig grund, 100 vetenskapliga experter har varit med och tagit fram råden.

Dagligt intag enligt NNR 2012:

Kolhydrater 45-60 E % (50-60 E % NNR 2004)
Långsamma kolhydrater, se GI-värde
Fibrer, kostfibrer 25-35 gram/dag
Tillsatt socker < 10 E %
Fett 25-40 E % (25-35 E % NNR 2004)
Enkelomättade fettsyror 10-20 E % (10-15 E % NNR 2004)
Fleromättade fettsyror 5-10 E %, varav Omega-3 1 % E %
Mättade fettsyror < 10 E %
Trans- fettsyror så lågt som möjligt
Obs!
Undvik att det totala fettintaget blir lägre än 25 E%.

Proteiner 10-20 E % (10-15 E % NNR 1996)

I övrigt ät efter Matcirkeln och Tallriksmodellen. NNR ligger även bakom nyckelhålet, det hälsosamma alternativet!

Positivt:
De nya råden har satt fokus på helhetshälsa och kvalitet på kost. En lagom övervägd kost som täcker alla de näringsbehov vi anses ha. Du har ganska stor frihet där i princip de flesta livsmedel är godkända. Men vad som är nytt sedan NNR4 – NNR 2004 är att man har börjat förespråka en mer anpassad GI-kost även om man inte säger det högt, ett uttalat råd att undvika snabba kolhydrater finns!

Man tar fokus på de nyttiga enkelomättade fetterna, och har tonat ner sin tidigare fetträdsla en aning. Kosten börjar allt mer likna innehållet i Medelhavskost!

Därtill förespråkar man fysisk träning. Egentligen är de nya kostråden mer Up to Date än vad de varigt tidigare, något som måste kännas som en befrielse för alla kostrådgivare runt om i vårt avlånga land! Äntligen!

Negativt:
En överdriven rädsla för mättade fetter kvarstår. En för hög andel av de fleromättat fetterna Omega-6 jämfört mot Omega-3 kvarstår. Man anser att lättmjölk är nyttigare än vanlig mjölk, dvs. man har en total rädsla för mättat fett, rekommenderar flytande fetter, vegetabiliska fetter före smör osv.

Historiskt har SLV varnat för fett, man har försvarat att mättade fetter ska vara farligt i motsats till de tidigare mer rekommenderade fleromättade fetter, som i och med NNR 2012 förskjutits till att mer enkelomättade fetter ska intas.

Ca 55 E% kolhydrater anses vara för hög från alternativa håll. Upp till 10 E% av ditt dagliga intag får fortfarande komma från rent socker! Världshälsoorganisationen WHO rekommendationer för max intag av socker ändrades till 5 E% 2014.

Det stora kolhydratintaget där återkommande låga blodsockervärden sen ofta triggar sockersuget med ökad hunger och överkonsumtion av mat med övervikt som följd har man nu tonat ner en aning då man förespråkar nyttigare kolhydrater, men endå mycket kolhydrater! ”Den gamla slagdängan om 6-8 skivor bröd om dagen har nog fått sig en törn!”

Proteinintaget på 10 – 20 E% har ifrågasatts från vissa alternativa håll för att vara för lågt även om det fyller grundbehovet.

Man säger sig vilja fokusera på en mer näringsrik föda, men varnar samtidigt för intag av för mycket näring! De enda vitaminer och mineraler man höjt det rekommenderade intaget, RDI-värdet för är d-vitamin och selen!

NNR varnar bland annat för kosttillskott, att vitaminer med antioxidantiska egenskaper skulle kunna leda till ökad dödlighet! Oj, har man undersökt vad brist på bl.a vitaminer, mineraler och antioxidanter kan leda till kan man ju fråga sig? Att samma kost idag generellt sätt är mer näringsfattig nu än för 50 år sedan är inget man bryr sig om verkar det som!

NNR borde ha lyft fram ren ekologisk föda, sådan som är full av näring, är utan tillsatser samt även har förmågan att kunna rena kroppen från toxiner.

För mer information gå in på Svenska livsmedelsverket, SLV.

Jag är än mer övertygad om att man behöver ett bra och naturligt kosttillskott, för att vara säker på att man VARJE DAG, får i sig det man behöver för att säkerställa en optimal hälsa….och jag ser det som en försäkring för min hälsa på längre sikt! 

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *