MY Property

When living matters!

Bedrägliga telefonförsäljare

By on 14 juni, 2017

Det är inte ofta jag blir arg, men igår var ett sådant tillfälle, och naturligtvis beror det på en telefonförsäljare – en av alla dessa som torterar oss företagare med samtal. De ringer från ett 010-nummer och jag vet ju att det kan. vara en myndighet eller en seriös verksamhet, så jag svarade..

-”Hej, jag ringer från Telia.” Säger han och fortätter med att han sett att jag varit en trogen kund i många år….

-”Ja, säger jag, men att jag annullerade bredbandet beror på att jag skaffat fiber.” Säger jag för att jag tror han vill komma med ett erbjudande bara för att jag annullerat…

Jaha, men jag ringer dig angående mobil-abbonemangen, säger han då….och jag har sett att du har ett abonnemang med 4 GB…..och jag vill bara berätta att det har blivit utökat till 6 GB utan att du behöver göra något…

-”Jaha, det var väl trevligt.” Svarar jag och fortätter med: -”Varför behöver du i så fall ringa till mig och berätta det….??

SAMTIDIGT – säger han…javisst, så det ordnar jag!

NU, anar jag ju att det är något lurt, så jag säger direkt, att DET VILL JAG INTE HA! Jag tackar för samtalet och lägger på!

NU, vaknar den lille djävulen i mig och jag inser att jag svarat ”Jaha, men det var väl trevligt” till honom, och har han det inspelat, så kan han ju ändra mitt abonnemang…

Jag söker på telefonnumret och efter en stund så lyckas jag hitta företaget som faktiskt ringt! HUBBR AB.

De har ett telefonnummer och jag ringer kundtjänst, de svarar och när jag ber att få prata med någon som är ansvarig för telefonförsäljarna, så får jag till svar att de tar inte emot samtal!!, (nähä, tycker de det är jobbigt när folk ringer?), utan man kan bara lämna meddelande….

Då vill jag göra det, säger jag och berättar vad som hänt, att jag vill ha en kontakt och en förklaring på deras bedrägliga beteende, där jag känner mig lurad och då slipper jag göra en anmälan till Polisen för bedrägeri… (hota lite måste man). Hon lovar att lämna lappen vidare och hon menar att den som ringt gjort fel.. (Jo, jag vet, sa jag)….

Nästa steg:

Jag ringer Telia, och får tag i en trevlig person på kundtjänst. Jag förklarar och ber honom kolla om Hubbr faktiskt ringer åt Telia. Det visar sig att så faktiskt är fallet och jag förklarar vad som hänt och att jag vill at han tar det vidare till ansvariga för upphandlingen av dessa tjänster. De bör få veta hur de beter sig.

Han går också in och kollar så att inget abonnemang är ändrat vilket det faktiskt inte är…..

Jag tackar för hjälpen och då ringer telefonen från ett DOLT NUMMER (de vill tydligen inte lämna ut sina nummer av risk att bli nedringda av andra). Hon presenterar sig också att ringa från Telia, och att hon fått ett mail om att jag hört av mig.

-”Men då ringer ju du också från Hubbr.” säger jag och hon erkänner, men att de ringer FÖR Telias räkning.

Jag får förklara för Hubbr’s representant hur samtalet gick till och att jag kände mig lurad. Hon erkänner att så får det inte gå till, och hon kan se vem som ringt och skall ta upp det med personen i fråga. Han var ju ganska ny på jobbet, sa hon sedan.

Men, som ny på jobbet, sa jag, så bör an väl ha fått en introduktion i hur man SKA bete sig säger jag då, och hon håller humlande med. Kanske skall ni ta upp det med alla som ringer, så fler tvingas till att känna sig lurade, för ni kan väl inte ha som mål att bli hatade av Telias kunder, frågar jag?

Sedan ber hon om ursäkt och talar om att hon skall radera mitt nummer från deras listor, så ingen mer ringer från dem, i vart fall.

Tack så mycket säger jag…

Det tog mig ca 1 timme att ringa runt, vänta i köer och få förklara. 1 timme av mig arbetstid…men jag kände bara att jag var tvungen.

Jag såg helst att telefonförsäljning förbjöds, eller att man aktivt måste godkänna att de får ringa. (Vem i hela friden skulle vilja det?).

Skulle du vilja anmäla dig till ett sådant register?



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *