Sami Sulieman, VD för finansbolaget Prescott Lewis i Malmö har för vana att sätta konkreta mål. Här delar han med sig av sina bästa tips.

Bestäm exakt vad du vill

Utgå från en punkt där du föreställer dig att du redan lyckats nå ditt mål. Du låtsats helt enkelt som om du redan är där dit du vill komma. Exempel på det kan kan vara:
”Mitt bolag omsätter X miljoner om året”, ”Jag har X anställda” eller ”jag tjänar X kronor i månaden”.

Skriv ner ditt mål

Skriv ner ditt mål, du ska inte ha det i huvudet utan på pränt.
Vi tänker nämligen mellan 50-80 000 tankar om dagen om ditt mål bara är en av dessa tankar så är risken att den tanken drunknar i surret av alla andra tankar och då blir det väldigt svårt att nå det.

Sätt en tydlig deadline

För att inte målet ska bli luddigt och flyta ut så sätt en tydlig deadline när målet ska vara uppfyllt. Det är också bra om du sätter delmålsetapper på vägen som du kan checka av när du nått dem.

Lista allt som behöver göras

Lista sedan det du kan komma på som krävs för att du ska nå ditt mål. Var gärna detaljerad i din beskrivning som till exempel, ”varje dag ska jag ringa X antal gamla kunder, jag ska boka in X antal kundbesök i veckan, varje månad ska jag ha besökt si och så många”. Skriv även upp de resurser som du behöver kunna delegera till; ”jag behöver anställa en assistent, två säljare och så vidare”. Denna listan kan byggas på allteftersom du upptäcker nya behov.

Organisera en prioriteringslista

Nu är det viktigt att du funderar över vad som är viktigast att göra först och lägga mest fokus på för att nå det eftersträvansvärda målet. Håll alltid fokus på det som betyder mest för måluppfyllnaden.

Lär dig delegera

Du behöver också lära sig vad du kan delegera så att du får en mer effektiv hävstång på dina egen tid. Om du inte har några anställda så se dig omkring om det är någon som du ändå kan delegera någon uppgift till om än tillfälligt. Det går alltid att delegera arbete om man bara är kreativ. Ser du ingen möjlighet här och ditt mål kräver att du får hjälp av andra så är det dags att se över ditt sätt att driva ditt företag.

Ta action direkt 

Så fort du är klar med din plan så gör något aktivt direkt för att skapa momentum och så du kan komma igång. Det kan exempelvis vara att du lyfter luren och ringer det första samtalet, skickar iväg det första mailet eller liknande. Det är viktigt att bara få igång energin att något börjar hända oavsett hur litet det än må vara.

Gör något varje dag

Planera in och schemalägg tid i kalendern varje dag för det som du tänkt dig måste göras för att du ska lyckas ta dig ända till mållinjen. Om du inte gör det är risken att all din tid kommer att gå åt till att släcka bränder kring allt annat som händer i din vardagliga verksamhet. Se också till att upptäck vilka dina tidsjuvar är för annars är det stor risk att det plötsligt ha gått ett helt år och du inte kommit dit du strävade efter när året började.

Text: Nina Jansdotter

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.